نابینا شدن دست‌کم دو شهروند به دلیل اشتباه چشم‌پزشکان در تهران

در هفته‌های اخیر بیش از ۵۰۰ نیروی آسیب‌دیده حزب‌الله لبنان در جریان افنجار پیجرها، در بیمارستان‌های تهران تحت عمل جراحی چشم قرار گرفتند

انجام عمل درمان آب مروارید چشم در یکی از بیمارستان‌های تهران-تسنیم

خبرگزاری تسنیم در ایران، روز شنبه ۲۸ مهر در گزارشی خبر داد که دست‌کم  دو شهروند به دلیل اشتباه پزشکی در یک بیمارستان خصوصی چشم‌پزشکی در شمال تهران، بینایی چشمان خود را از دست داده و تعدادی دیگر از بیماران هم در آستانه تخلیه چشم به دلیل عفونت شدید قرار گرفته‌اند.

در این گزارش از نام بیمارستان مورد اشاره با حرف اختصاری «ن» یاد شده و آمده است که تمامی بیمارانی که مبتلا به آب مروارید چشم بودند و روز سه‌شنبه ۱۷ مهر در بیمارستان «ن» تحت عمل جراحی قرار گرفته‌اند، اکنون با نابینایی کامل یا عفونیت شدید چشمی مواجه شده‌اند.

همچنین اسنادی که یکی از این بیماران در اختیار تسنیم قرار داده، نشان می‌دهد که علت عفونت چشم این بیماران، اشتباه پزشکان معالج و آلودگی بیماران به باکتری «سودوموناس آئروژینوزا» بوده است. در نتیجه احتمال می‌رود که تجهیزات پزشکی یا محیط اتاق عمل به این باکتری آلوده بودند که باعث بروز چنین عفونت چشمی شده است. باکتری سودوموناس یکی از عوامل مهم عفونت‌های بیمارستانی محسوب می‌شود و می‌تواند باعث بروز بیماری‌های مختلفی در بیماران شود.

آلوده بودن تجهیزات پزشکی و اتاق عمل یا اشتباه بزرگ یک یا چند پزشک در یکی از معروف‌ترین بیمارستان‌های تخصصی چشم‌پزشکی در تهران، در حالی رخ داده است که ۱۰ روز قبل، پیرحسین کولیوند، رئیس جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران اعلام کرده بود که پس از انفجار پیجرها و بیسیم‌های حزب‌الله در ماه گذشته، هلال احمر ایران ۵۰۰ مجروح چشمی لبنانی و عضو حزب‌الله را به ایران منتقل کرد تا به‌طور رایگان بر روی آنان عمل جراحی چشم انجام شود.

کولیوند گفته بود: «ما ظرف ۶ ساعت خودمان را به بیروت رساندیم. در آن روز ۳ هزار مجروح چشمی وجود داشت که ۷۰۰ نفر از این ۳ هزار مجروح شرایط خیلی حادی داشتند. جراحی چشم امکانات زیادی را می‌طلبد و هرچند جراحان چشم زیاد باشند، اما اتاق عمل زیادی در لبنان وجود نداشت. پس بلافاصله مجروحان را به ایران منتقل کردیم و جراحان چشم ایران وارد عمل شدند و توانستیم بیش از ۵۰۰ مجروح چشمی را عمل کنیم که همگی اکنون ترخیص شده‌اند و حالشان خوب است.»

پیش از انفجار پیجرها و در جریان خیزش سراسری پاییز ۱۴۰۱ مردم ایران علیه جمهوری اسلامی، بسیاری از بیمارستان‌های دولتی و خصوصی در استان‌های مختلف ایران از انجام عمل چشم بر روی شهروندانی که با اسلحه‌های ساچمه‌ای ماموران سرکوبگر جمهوری اسلامی دچار آسیب‌های شدید شدند، امتناع می‌کردند و همین ممانعت، موجب نابینا شدن چندین شهروند ایرانی شد.

‌حالا زن ۶۵ ساله بستری‌شده در بیمارستان خصوصی تهران هم به تسنیم می‌گوید: «صبح روز سه‌شنبه تحت عمل جراحی چشم برای آب مروارید در بیمارستان ن قرار گرفتم و سپس به خانه برگشتم. اما ساعت دو بعدازظهر همان روز بود که حال بدی پیدا کردم و دچار استفراغ شدید شدم. همسرم چند بار با بیمارستان چشم‌پزشکی تماس گرفت اما کسی پاسخگو نبود. در نهایت پس از پیگیری‌های فراوان به ما گفتند به مطب پزشک معالج برویم که من را معاینه کند. پزشک به ما نامه معرفی برای بستری در یکی از بیمارستان‌های دولتی چشم‌پزشکی را داد که بتوانیم در آنجا دوباره چشم را جراحی کنیم. دو بار من را به اتاق عمل بردند و در نهایت هم چشم من تهدید به تخلیه شده و در حال حاضر بینایی ندارد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

همراه یکی دیگر از بیماران هم می‌گوید مادرش در روز ۱۷ مهر از سوی همان پزشک مورد عمل جراحی آب مروارید قرار گرفت: « به دلیل تبلیغاتی که از این مرکز چشم‌پزشکی دیده بودیم، نزدیک به هزار کیلومتر را از جنوب کشور برای درمان آب مروارید چشم مادرم طی کردیم. روز ۱۷ مهر هم مادرم تحت عمل جراحی قرار گرفت، اما ساعاتی بعد حالش بد شد. حالا بیمار ما دچار عفونت شدید چشمی شده است. مادرم را چند بار به اتاق عمل بردند و در آن‌جا برای او پیوند قرنیه انجام شد، اما هنوز مشخص نیست که بینایی وی بازمی‌گردد یا خیر، زیرا گفته شد که شبکیه چشم او نیز آسیب دیده است.»

در ادامه این گزارش هم آمده است چشم‌پزشکی با نام اختصاری «و.الف» که پزشک معالج این بیماران در بیمارستان «ن» بوده است، در پاسخ به افزایش اعتراضات و سوال خبرنگاران، از ارائه توضیحات بیشتر درباره وضعیت وخیم بیماران خودداری کرده و تنها گفت: «گاهی این مشکل پیش می‌آید و من الان سر عمل جراحی هستم و این موضوع را از کلینیک چشم‌پزشکی پیگیری کنید.»

بیشتر از بهداشت و درمان